Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Friday, April 17, 2009

Bahaya Plumbum Kepada Badan~~

Ape itu lead poisoning... mungkin dikalangan pelajar2 perubatan ramai yg tahu mengenai penyakit ini... jika diterjemah ke dalam bahasa melayu perkataan demi perkataan ia bermaksud, ‘keracunan plumbum’. Apa yg dimaksudkan keracunan plumbum ini? Ini dimaksudkan adalah kondisi dimana sejenis besi plumbum meningkat dalam kandungan darah yg mana boleh menyebabkan kerosakan kepada saraf, penyakit buah pinggang, penyakit yg berkaitan dengan jantung dan turut membagikan kesan kepada sistem peranakan...


Jika bercakap mengenai sejarah mengenai penyakit sebegini sememangnya byk pengkajian tentangnya, yg mana penemuan penyakit ini telah bermula sejak 200 sebelum masihi.. pada zaman dahulu plumbum digunakan dalam utk MEMANISKAN ALCOHOL, INDUSTRI KOSMETIK (MAKE UP), dan lain2 lagi. Hari ini negara2 membangun sebenarnya adalah tinggi risiko utk rakyatnya mengidap lead poisoning ini disebabkan oleh wujudnya plumbum dalam CAT dan GASOLINE.


Simptom dan Kesan

Keracunan yg kronik sboleh menyebabkan penyakit berkaitan dengan saraf contohnya, KETIDAKBOLEHAN MENGENAL SESUATU BENDE (sementara), LOYA, SAKIT2 ABDOMEN, INSOMNIA (tidak boleh tidur waktu malam), KELETIHAN, HYPERACTIVITY (terlebih aktif), SAKIT DADA, SAKIT KEPALA dan RASA BESI PADA MULUTNYA... dalam kes yg teruk keracunan plumbum ini boleh menyebabkan SEIZURE (seluruh tubuh pesakit tiba2 bergetar-getar disebabkan hilang keseimbangan saraf dalam badan), COMA, dan MATI.

Terdapat juga simptom2 yg berkaitan dengan sistem pencernaan iaitu boleh mnyebabkan SEMBELIT, CIRIT BIRIT, MUNTAH, HILANG SELERA MAKAN, KEKURANGAN BERAT BADAN. Dan simptom2 yg lain yg boleh dikaitkan ialah, ANEMIA (kekurangan sel darah merah yg mana mengurangkan penghantaran oksigen ke otak), MASALAH BUAH PINGGANG, dan MASALAH PERANAKAN. Kadang tanda-tanda yg boleh dilihat dengan jelas tentang penyakit ini iaitu terdapat ‘garisan kebiru-biruan’ sepanjang gusi pesakit itu.


Rawatan

Rawatan sebenar keracunan plumbum ini ialah dengan mengurangkan pendedahan plumbum itu kepada pesakit itu sendiri. Satu therapy yg dipanggil chelation therapy dengan menggunakan VITAMIN C dalam rawatan itu membuktikan ia dapat mengurangkan peningkatan plumbum dalam darah seorang PEROKOK sebanyak 81%!! Ini disebabkan oleh VITAMIN C menghalang penyerapan plumbum dari pada saluran pencernaan kedalam darah.. dengan itu, plumbum yg masuk kedalam salur pencernaa akan keluar sebagai najis.
Penggunaan CALCIUM dalam wanita yg mengandung juga memberikan kesan yg sama dengan VITAMIN C tadi. Cara yg paling mudah rawatan ialah mengambil makanan yg kaya dengan CALCIUM seperti SUSU amatlah digalakkan utk mengurangkan potensi utk mendapatkan penyakit ini. Akan tetapi mengambil cecair calcium secara direct dengan kadar yg banyak secara injecton amatlah merbahaya kerana boleh menyebabkan terhentinya jantung kita dari berfungsi. Kadar CALCIUM yg ada dalam diet pemakanan kita sebenarnya dah cukup utk sistem pertahanan badan kita dari pelbagai penyakit seperti OSTEOPOROSIS (rapuh tulang dalam wanita).


Sebenarnya saya baru sahaja belajar mengenai lead poisoning ini dalam kuliah dan saya tertarik dengan penyakit ini. Doctor saya berpesan supaya setiap kali masak, kurang penggunaan periuk ALUMINIUM kerana terdapat kandungan plumbum di dalamnya yg boleh masuk kedalam makanan yg dimasak oleh kita.. doctor saya menyarankan kita semua menggunakan MANGKUK PYREX yg mana lebih selamat daripada keracunan plumbum itu tadi.


*sebarang fakta2 yg salah mengenai hasil tulisan saya boleh la di komen di ruangan komentar.

9 comments:

nakula sadewa said...

bagi la tau periuk jenama apa yg ada aluminium dan apakah itu mangkuk pyrex?adakah ia sejenis dinosour keturunan t-rex?

Dr Marami said...

oo.. nanti aku cari lam ternet.. ko mmg tak penah duk kat dapur.. taktaw ape tu pyrex.. pyrex ni tahan haba... siap boleh masuk lam microwave compare ng pinggan2 biasa.. sbb kalau pinggan biasa ni pecah bile masuk microwave.. so blik msia nnti tnye la emak ko ape tu mangkuk pyrex...

hanglipoh said...

waaaa... terror r Dr. Marami!! *clap*

Dr Marami said...

mane ade.. bukan perkara baru pun.. ramai doh tahu.. huhu

Nadhirah Ahmad said...

phyrex bleh. se ag makuk corning ar. klu cm phyrex tu, kalu spesifik btuk cm periuk, jenama ye vision. kale koko g2.

tp klu cm wt kuo dr pti sjuk, phtu kite trus ltk ats api, ye pecah r. ye kejut. xcm periuk bese.

g usa muroh bli kakas corning tu. sbb made in sana. phyrex klu xslp, mde in uk rsenye. vsion xsure.

sy beno tfkir nk ltk sal nk cek kdr ktggian kndgn plmbum dlm lipstik kt blog pah exam. tgk2 ad awk wt post sal lead. bgs2.. leh sy amik isi peting.

mekaseh2. halal e

Nadhirah Ahmad said...

phyrex bleh. se ag makuk corning ar. kalu spesifik btuk cm periuk, jenama ye vision. kale koko g2.

tp klu cm wt kuo dr pti sjuk, phtu kite trus ltk ats api, ye pecah r. ye kejut. xcm periuk bese.

g usa muroh bli kakas corning tu. sbb made in sana. phyrex klu xslp, mde in uk rsenye. vsion xsure.

sy beno tfkir nk ltk sal nk cek kdr ktggian kndgn plmbum dlm lipstik kt blog pah exam. tgk2 ad awk wt post sal lead. bgs2.. leh sy amik isi peting.

mekaseh2. halal e

Dr Marami said...

boleh2... sile2.. bukan saya kaji pom sal ni... fakta dah ade.. saya copy doh.. laen la wak tesis... hehehe

As said...

owh ade kebaikan juga lead ni selain keburukan

kalau kat hospital guna kat department radiology to protect health personnel from radiation :)

Dr Marami said...

ooo yeke... tak tahu sebenarnya... sile tunjuk ajar~ :)