Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Monday, August 31, 2009

Bersama Anak-anak Yatim....

haaa... nilah mereka.. ololoo.. shian pulak tgk budak2 ni~~

hari ini aku bersama2 dengan dua pupu ku.. 5 orang sumenye.... pagi2 lagi dah datang umah aku... aku tak pasti sape yang hantarkan.. yang pasti aku terlena dibuai mimpi.. ngeh3x.. (buat malu joo~) mmg sudah kami rancang utk bawak budak2 ni kuar jalan2 sambil cari baju raya n kasut raya dieorg... sumenye ditanggung beres oleh pak sdare aku.. hehehe.. aku ngan mak aku tolong bawak saje...

berkisar mengenai spupu2ku ini ape yang aku kesiankan ialah kehidupan mereka.. dari dulu sampai sekarang mmg susah.. lagi susah hidup dari aku.. yelah... sbb dulu ayah dieorg kerja sebagai buruh binaan and mak die pula suri rumah jer... dan tahun lepas... ayahnya dah pergi meninggalkan mereka sekeluarga... tiada lagi tempat bergantung.. tiada lagi tempat berharap..

jom pilih kasut pulak... lalala~~

tahun lepas setelah kepulangan aku dari bumi mesir, sememangnya aku tringin nk bertemu dengan ayahnya.. setelah aku ketahui bahawa ayahnya tenat, aku terus rass utk bertemu dengannya esok hari.. tapi tak sempat pun aku nk jumpe, malam tu dia dah meninggal.. sblum dia meninggal pun sempat die berhajat nk tgk aku.. tapi apakan daya takde jodoh antara kami..

"Shayang abang!!".. kate yg baju hijau tu kat abang die....

dan skrg tinggal lah anak2 mereka tanpa berbapa.. hanya bergantung harap dengan kasih sayang mak jer.. mujurlah kami sekeluarga sentiasa membantu mereka dari trus hidup dalam kesusahan.. supaya anak2 mereka dapat pembelajaran yang sempurna seperti anak org lain juga..

aku rase dengan sdikit sumbangan aku terhadap mereka sekurang2nya dapat memberikan satu senyuman buat mereka biarpun pahit utk dirasa.. tapi aku tahu, kasih sayang seorg ayah tak dapat diganti dengan kasih sayang org lain... kasih sayang yang tiada nilainya~~

kesian pulak.... pakai selipar buruk jer...

letih2 kite berjalan balik la pulak.. maklum la bebulan pose ni.. tenaga perlu dijimatkan.. hehe.. glucose tak cukup nk supply tenaga... dah sudah 5 org anak yatim ni tinggal 2 org lagi yang belum aku take care lagi... lenkali lah.. penat jugak nk bawak sume skali... ni pun dah pening asyik duk terkejar2 dalam shopping complex.. nk itu nk ini.. takpe2... tgu aku kerja dulu.. then korg nk borong ape dalam shopping complex tu ambek lah.. hahaha... sekadar itu sahaja~~~

0 comments: