Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Thursday, August 27, 2009

Imam Pujaan Hatiku~~

suara imam mendayu2 menusuk kalbu seorang hamba Allah yg hina ini... inilah istimewanya imam dari timur tengah ini iaitu Sheikh Abdul Rahman... seorang sheikh daripada negara mesir khusus nya dari daerah Tanta yg datang ke msia, mengimamkan solat terawih warga terengganu di tanah air ini... tangisannya dalam solat betul2 menyentuh hati umat manusia yang menjadi ma'mum dibelakangnya...

belum pun bermula puasa, aku sudah tidak sabar utk bertemu dengan sheikh ini.. memandang aku terbaca iklan bahawa akan ada seorang sheikh dari mesir bakal menjadi imam di masjid kristal yang mana tidak jauh dari rumah aku.. dan seperti tahun2 sebelumnya aku yakin kehadiran para jemaah lain juga akan melebihi dari jangkaan dan ini benar2 berlaku.. aku melihat umat2 manusia berpusu2 ke sini semata2 utk berada dibawah imam ini.. sememangnya malam pertama terawih kami begitu asyik dengan alunan suara sheikh ini..

pada aku kehadiran sheikh abdul rahman kesini sedikit sbyak menarik minat ramai orang utk ke masjid.. sesiapa pun yang terdengar bacaannya pasti akan terhibur jiwa mereka.. dan tak perlu dipertikaikan lagi kehebatannya apabila lidah seorang yg berbangsa arab bila membaca ayat2 al-quran yang merupakan sebahagian besar dari bahasa pertuturan mereka...

malam ni sememangnya aku dah niat nk bergambar dengan sheikh ini.. sbgai kenang2an.. dan semestinya sekembalinya aku ke tanah arab nanti, aku akan mencarinya smula.. manelah tahu dapat jugak blajar mengaji ngan die... hehehe...sedikit sbyk dapat menambah ilmu di dada yg tak seberapa ni..


niat aku ngan kawan aku (zukeri & pami) sebenarnya nk ajak sheikh ni pegi jalan2 kat bandar KT ni.. tapi terpikir pulak, nk bawak pegi jalan mane ek.. kalu stakat nk gi muzium boring ar bukan ade pape pun.. takpelah.. yg penting ajak dulu.. n then tanye la sheikh nk pegi mane.. tugas kite bawak saje..hehehe.. bukan ape.. setelah kami diberitahu yg dia ni hanya berulang alik rumah ngan masjid jer tanpa ke mana2 rase simpati la pulak... at least kuar ar gi tgk masyarakat msia.. tentu nk tgk... bukan 2 3 hari duduk kat msia ni, spanjang ramadhan tu....

hajat kami tak kesampaian.. baru jer nk ajak kuar esok da ade ustaz tu bawak die pegi mane ntah.. pegi minum kopi kot.. hahahaa... so kami ingat kami tangguhkan je la hajat kami tu utk esok hari... memandang tak sedap jugak nk memandai2 ajak sheikh ni kluar... tgu mase yg sesuai jela...

tapi yg aku paling respek skali sheikh ni dia memang mesra ngan org msia... kalau ngan org tua di siap peluk2 cium pipi lagi.. sampai kuar air mata pak cik tu aku tgk... mmg baik sgt.. budak2 pulak die cium ubun2.. mmg setiap hari camni.. pas aje smyg witir mmg ramai berebut2 nk salam ngan die...

dan aku pula.... satu hari nanti aku bercita2 nak jadi cam dia... nk jadi imam.. tak kira kat mane pun.. aku berhajat nk membawa masyarakat dekat ngan masjid.. mmg satu tugas yg berat buatku, dan bukan senang utk aku yg bukan dari kalangan yg belajar di Al-Azhar nk buat macam tu.. sbb bile ditengokkan zaman skrg ni umat islam dah jauh dari rumah Allah.. dan terdetik hati ini utk menarik mereka kembali.. dan aku tahu, aku tak boleh berputus asa dalam berbuat kebaikan.. sememangnya cabaran yg bakal mendatang amatlah perit utk aku tempuhi... :)

8 comments:

Nadhirah Ahmad said...

bminat gak nk g. tp ad kekangan. isk3. dhla makah pun visa xdpt. lg sdih. uwa!!!!!!!!

Dr Marami said...

baik mari cepat2... dah smgu dah pose... mmg bes bile imam luar mari sini.. sedap jer mayang.. rase mangat jer tiap2 kali nk mayang

Tengku Nadhirah said...

waah..

ni x sabor nk balik mlysia ni..
nk g gok mayang situ..

apepun, syeikh timur tengah mmg best r.. respek sgt2~

Dr Marami said...

hehe.. tu pasal... mmg lepas gok ar rindu ke imam dari timur tengah ea... bes.. cpat2 la balik msia.... ngeh3x

Anonymous said...

wesh...cam mntap je..
aku pon nk blik mlaysia gk la....haha!
mrami,tggu aku kt airport 14 sept e..kul 2.15pm..hehe

-uzair-

Dr Marami said...

pergh.. balik ng flight siap.. aku gi sguh ea.. takdop mu jage ar... nyepak lallu mu... mari2 kita mengimarahkan rumah Allah sempena bulan yg mulia ni

Anonymous said...

btol la..
AK5384...mu tggu r..hehe..

btol2..mgkin bulan rmadhan kali ini adalah yg trakhir utk kita...Hanya Allah yang Mengetahui...

-uzair-

Dr Marami said...

hoho... siap bg no plate kapal tebang agi... cayelah ujer... tgk lu aku leh gi amek ke dop... lesen akdop bos.. mati aku jupe polis..

jgn kate gitu.. berdoa ar supaya dapat lagi bertemu di ramadhan2 akan datang... huhu