Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Friday, August 07, 2009

Kisah Seorang Budak~~


kali ini aku nk cerita pasal serog budak ni... sepanjang aku kat msia ni, mmg aku byk habiskan mase dengan budak ni... disebabkan budak ni sekolah kat tadika sebelah umah aku. name budak tu Muhammad Firdaus Bin Mohd Fauzi... umur die 5 tahun.. die ni sbenarnya antara anak buah aku a.k.a spupu aku... die ni anak yatim.. ayah die da takde mase die merah lagi.. pendek kate tak penah kenal ayah la.. ayah die meninggal akibat barah peparu.. skrg die tgal ng mak die.. memandangkan sume kaum kerabat fmly aku amek berat sal budak ni, so die byk tinggal ng kluarga sebelah pak sdare aku tu. smntara itu, mak die keje kerani.. so bule la nenek aku tgk2kan die.. tahun ni dia byk duk umah aku.. mak aku yg byk jaga.. die ada sorg abg.. abg die darjah 4.. skolah kt kg nenek aku tu.. dan byk duduk ng nenek aku..

******************************************************************************

malam tadi die ng abg die tido kat umah aku..kiteorg tido kat ruang tamu kat umah.. hamparkan 'toto' pastu tido ramai2.. tapi aku tak tido agi.. aku duk main game.. skali skale aku duk tgk 2 bradik tu tido.. kesian.. kecik2 da tak dapat kasih syg ayah..

****************************************************************************

mase ayah die meninggal, si abg ni muram... asyik duk kat tangge.. die terpengaruh ng cite kawan2 die.. yg org mati akan hidup balik.. sbb tu die slalu tgu ayah die kat tangge.. die slalu jalan2 ngn ayah die naik moto round2 kampung.. tiap2 petang.. skrg da takde org nk bawak die jalan2..

si adek pulak membesar ng kasih syg nenek, emak, poksdare, mok sdare, spupu2.. yg mane kasih syang sume org2 ini tak dapat nk tandingi kasih sayang sorg ayah... si adek ni dalam bab bljr kureng sket.. takde org nk ajar.. nk bg perhatian.. mase die masuk tadika ni baru la nk mengenal abc.. tu la kadang2 aku kesian tgk die.. bile aku ajar die abc kalu die tak tahu nk sebut huruf mesti die takut.. hurm... so aku donload lagu abc utk die supaya die cpat ingat..

senyuman dari si cilik.. tapi dalam hati die kita tak tahu ape die rase...

smlm mase tido, mase aku tgh main2 game.. si adek ni sbut2 name aku.. "abg mi... abg mi...". kesian.. die takut.. die tgh mengigau.. die cakap ade org gile cari die.. kebtulan si abg pun tgh mengigau... mengigau kesakitan.. terpakse aku tngkan due2 org budak tu.. kesian.. nk ngis pun ade bile aku tgk budak due org tu... macam ade persefahaman pulak due bradik ni.. mengingau dalam mase yg same

*************************************************************************

ptg kelmarin aku tgh main2.. si adek ni tnye aku sal ayah.. die ckp ape ntah.. aku kurg faham.. tapi perkataan ayah mmg jelas aku dengar.. aku pun tak taw nk jawab ape.. mesti si adek ni tertanya2.. ayah tu ape? abi tu ape? abah tu ape?

************************************************************************

aku sendri dilahirkan dalam keadaan kekurangan kasih sayang dari sorg ayah.. aku dapat rase ape yg mereka rase... bukan stakat tak dapat kasih sayang, tapi dihina pulak.. kisah lame.. sampai skrg trase kesannye.. mase kecik2 aku sering memberontak.. nk itu.. nk ini.. mak aku takde duit.. kadang menangis org tua tu sbb nk tunaikan hajat aku.. cam tu jugak la dengan yg due bradik ni...

kondisi wang kluarga aku menjadi paling merosot bile mak aku eksiden... mase tu aku ting 2.. kecederaan mak aku agak serius.. tulang blkg patah.. tapi alhamdulillah saraf tunjang (spinal cord) mak aku tak cedera.. kalau tak, kompem lumpuh.. so kesan daripada injury tu ade smpai skrg.. mak aku mmg tak leh buat keje berat2.. makan still kene pantang.. dan byk lagi...itulah ape yg aku lalui dalam idup aku..

walaupun susah, tapi aku teruskan jugak hidup di bumi bertuah ini... mungkin ade lagi insan lain yg merasai perit hidup lebih dari aku rase.. skrg aku amat bertuah.. dapat scholar.. beban perbelanjaan aku keatas mak aku da kurg.. malah, aku pulak yg slalu kirim duit kat mak aku.. takpelah.. asalkan mak aku bahagia....

moral of the story : bukan senang nk cari rezki lam hidup, bukan snang nk mengharungi liku2 hidup.. bukan senang nk mengejar cita2 dalam hidup...


0 comments: