Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Tuesday, March 24, 2009

Bila Termakan Nasi Goreng Basi~~

bagaimanakah perasaan BILA TERMAKAN NASI GORENG BASI??? adakah perut anda berupaya menahan bakteria2, fungus2, kulat2 yg ade dalam makanan anda itu.. tentu sekali anda akan merasa tidak selesa... ini kerana perut anda akan bertindak balas terhadap segala MICROORGANISM yg ade dalam nasik itu!
rupa nasi goreng yg basi itu~~

3.40a.m.
aku menggoreng nasi goreng kampung di kala sume org sedang dilamun mimpi2 indah.. aku pula menggelamun seorg diri dalam bilik aku dgn buku2 kuliah, notes2, dan macam2 perkakas yg ade atas katil ku...Photobucketso ni lah kerja aku pada MUSIM PANAS DI MESIR ini... (hakikatnya belum masuk lagi) bila malam smkin pendek, aku cari mase diwaktu siang utk tidur, dan mencari mase yg tenang di waktu malam utk menelaah pelajran.. sememangnya ia sgt sukar bgku utk bermula dgn gaya idup sperti ini oleh kerana sthun aku terbiasa tidur diwaktu malam!! (last skali aku tak tidur malam mase dekat2 exam final tahun lepas...)

10.00am
aku ke ARMA demi menunaikan tanggungjawab terhadap kawan ku... pergi amek sgale perkakas CATHERING, (bukan catheter yep.. itu alat utk org tak leh buang air kecil)

1145 am.
aku menjamah baki nasi yg masih ade smlm... suapan demi suapan, sambil asyik menonton HOUSE (drama feberet ku yg mmg sedang ku tagihi).Photobucket setelah beberapa suapan menyinggah ke perut ku, baru ku sedar BAU, RASA, RUPA, nasi goreng yg sedang ku makan lain dari yg lain!!

1200pm
rase memulas menyelinap diri... Photobuckethahaha.. ape lagi... muka dah mula BERKERUT menahan sakit.. tandas la tempat ku tuju... dan petang itu, masih lagi terasa walaupun TGH MAIN BOLA!! (tgh sympathetic pun sempat lagi rase memulas!!)
muka berkerut menahan sakit~~

ape yg berlaku disini perut aku telah mengesan bakteria2 yg berjaya menyerang tubuh ku... so, as a result agak kerap aku ke tandas.. ini adalah salah satu tindak balas normal manusia yg ALLAH ciptakan pada badan kita..yg mana dengan kerap ke tandas, sebenarnya kita sdg mencuci sistem pencernaan kita dari sgala bakteria.. so kpd sesiapa yg keracunan dinasihatkan jgn makan pil CHI KIT TECK AUN!!! pil tu merbahaya especially mase perut kosong... coz korg kerap kali buang, n korg telan pulak pil tu, nk suruh buang lagi... so biarkan jer body korg mengalami tindak balas sendri.. kalau rase terlalu truk, boleh amek ANTIBIOTIK, atau pun terus jer ke KLINIK berdekatan...

Ape Yg Menyebabkan Makanan Itu Basi???
1. terlalu LAMA disimpan...
2. terdedah kepada udara skeliling yg mane byk BAKTERIA2 berterbangan
3. korg sentuh nasi tu dgn TGN!! ini kerana tgn manusia ni TUHAN ciptakan ade ENZYME yg membasikan makanan itu (spya mudah pencernaan dalam perut nanti) so.. ini adalah antara kelebihan makan nasi dengan tgn...

*moral of the story, hati2 bila makan nasi, kerana nasi itu adalah makanan ruji org melayu yg cepat rosak especially bila terkena pada tgn manusia

0 comments: