Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muzik jiwanya, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.....


Monday, March 23, 2009

Camne Kite Nak Berjaya~~

salam sume.... post ini sebenarnya tak layak untuk ditulis oleh saya.. kerana ramai lagi kengkawan saya yg handal2 dan bijak2 boleh berkongsi tentang rahsia kejayaan mereka... ape yg dieorg buat lagi hebat dari ape yg saya buat sbenarnya.. tapi setiap org ade care masing2.. mungkin ape yg saya amalkan sesuai dgn dri kengkawan sekalian...

1. sbgai org islam seharusnya kite menyerahkan hidup kite kepada takdir yg telah ditetapkan oleh Yang Maha Esa... kerana Dialah pencipta kita... dengan itu.. seharusnya kita selalu dekat dan rapat kepadanya... selalu memohon kejayaan dariNya.. ha.. bukan untuk dunia sahaja.. tapi biarlah kejayaan di dunia dan AKHIRAT.. dan jgn lupa doakan kejayaan KENGKAWAN lain juga~~

taat pada perintahNya~~

2. stdy tak kre mase... ade org cakap stdy ni ade masenye..(contohnya waktu pagi oversecretion of cortisol, yg mana glukosa akan byk dihantar ke otak, bermakna baik utk stdy).. tapi biarlah kite tiru macamane care ULAMAK 'stdy'.. ape yg saya dapat tahu ulamak mengunakan masenye menuntut ilmu dan hanya menggunakan sbhgian masenye lagi utk beribadat.. maknenya kalu 3 jam beribadat, mase slebihnya adalah stdy.(dalam 21 jam jugak tu).. cuma kite pelbagaikan care kita stdy.. cntoh ptg kita bykkan menulis/melukis.. baru syok!

tgklah.. sambil makan pun stdy!!~~

3. bg saya ini yg ni berkesan.. LATIHAN!!! sbb kalau kita paham pun, kite belum tentu dapat jawab.. situasi di mesir adalah kurangnya ujian.. kalau selalu INPUT jer takde OUTPUT, tak jadi jugak kan. so latihan ni sbnarnya salah satu bentuk OUTPUT.. so balance la otak kite.. tidak lah terlalu membebankan kita...

4. BERCAKAP/MENGAJAR... care paling kuat ingatan.. saya rase berbeza bila sesuatu bende tu saya ajarkan kepada org len...yg mana menguatkan lagi kefahaman saya.. biarpun saya tak tahu byk sgt, tapi sy ttp ajar sedaya mane yg saya mampu...

5. KULIAH.. ni pun pnting gak.. saya dapat tips ni dari AMY (Nurul Amirah Binti Mat Nor).. sbb die ckp kan... ade beze kite gi kuliah ngan tak gi trus... kalu kite pegi kuliah tapi kite tertidur, ade jugak percentage yg kita bljr masuk dalam otak kite.. berbanding kita tido dirumah, tiada INPUT langsung.. sbb tu org cakap kalu kite gi kuliah tapi tak paham sgt, akan datang kita akan paham jugak dgn sng, sbb BERKAT usaha kita pergi kuliah tu ade...

6. bg kawan2 saya tahun 2, baik anda sume stdy ngan bebudak FIRST YEAR.. sbb ape yg kite bljr ade kaitan .. so advantage sbnrnya duk same2 ngn dieorg.. sy sdri akui saya masih lemah subjek tahun 1 ni.. so sy tak malu nk tanyer dieorg...

7. TIDOR yg ckup... saya sbnrnya terlebih tidor kot.. hehehe(pesan org suh tdo ckup lak).. ape yg saya bljr dalam PSIKOLOGY, kitar tidor ni memainkan peranan sbgai penguat ingatan.. utk completekan satu kitar tidor tu at least amek mase 4 jam.. so kite sptt nya tido 4 jam tanpa diganggu... satu lagi fakta menarik.. jika seseorg tu tertidor dalam stdynya(tidor ngan buku ar lebih kurang), daya ingatan terhadap ape yg die bace tu lagi kuat... so pasni make sure jadikan lah buku sbgai tman tidur anda, bukan lagu2 LINPIN KARK ye....

terpakse qadha tido kat kuliah~~

8. buat ORGANIZATION.. korg sume ade whiteboard kan? tulis ape tasks korg yg belum slesai.. (ape yg belum korg cover utk stdy).. bila da siap korg tanda/potong.. nnti korg tgk hasilnya... scara tak lasung korg skrg memotivatekan diri korg utk cuba sedaya upya selesaikan task2 korg...

9. rajin ke stdy grup... sbnrnya kita susah nk pham ni sbb MASALAH BAHASA.... jika kita pham sesuatu bende dalam BM, itu lebih mudah kan... sbb bila kita bertutur dalam bahasa asing kadang2 MAKSUD SEBENAR tu tak smpai....so sbb tu la korg kene rajin discuss...

tak payah... tapi nk buat tu susah... tapi korg kene cuba.. mane tahu care ni berkesan utk anda... so selamat mencuba yek!!

2 comments:

kembara™ said...

dimana ada kemahuan,disitu ada jalan,usaha,tabah dan tawakkal...

Dr Marami said...

betul kate abg kembara kita....